برترین و زیباترین فرودگاه ایران
دانشنامه تخصصی و پایگاه خبری موج شهر به مصاحبه اختصاصی با جناب آقای علی قاسمی متخصص برنامه ریزی حمل و نقل در خصوص صنعت حمل و نقل هوایی و برترین و زیباترین فرودگاه های ایران پرداخت.
این متخصص حمل و نقل را از ارکان اصلی زیر ساخت های یک کشور و صنعت حمل و نقل هوایی را بعنوان یکی از مهمترین و پردرآمدترین منابع جهان در آغاز هزاره سوم می دانند. و حمل و نقل هوایی، امروزه یکی از بنیان های جهان سازی و نماد بارز درهم فشردگی فضا-زمان در عصر پسا مدرن می باشد.
سیستم حمل و نقل هوایی
علی قاسمی از سیستم حمل و نقل هوایی بعنوان یکی از عمده ترین عناصر تشکیل دهنده تمامی صنعت های پیشرفت کشور از جمله گردشگری مطرح و بخشی از هزینه های گردشگران را به خود اختصاص می دهد.
توسعه و گسترش صنعت توریسم منوط به توسعه امکانات حمل و نقل می باشد و حمل و نقل هوایی با ایجاد امکانات دسترسی آسان و راحت، سریع به نقاط مختلف و با فواصل زیاد مهم زیادی از جابه جایی گردشگران را به خود اختصاص داده است. در این دوران که ارتباطات و حمل و نقل جهش شگرفی پیدا کرده و اقتصاد کشورها را متحول می سازد، باید بستر مناسبی برای حمل و نقل بین المللی کشور ایجاد گردد. این کار علاوه بر این که به پیشرفت در بخش های دیگر اقتصادی، علمی و صنعتی کمک زیادی می کند باعث ایجاد درآمد قابل توجهی برای کشور خواهد شد. مسایل قابل توجهی از قبیل جهانگردی، هواپیماهای گذری و خدمات غذایی و … می تواند درآمد عظیمی را ایجاد نماید.
جزیره کیش توسعه جهانگردی منطقه ای و جهانی
ایشان معتقد است جزیره کیش با ویژگی های جغرافیایی خاص خود که در زمینه توسعه جهانگردی منطقه ای و جهانی و به دنبال آن ،توسعه اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی دارد و نسبت به تمام جزایر ایرانی خلیج فارس شخصا منطقه ای است که همه دوران ها مورد توجه قرار داشته است به دنبال جایگاه خود در این زمینه است.
قطعا بکارگیری معماری های مدرن، ایجاد پایانه های هماهنگ با محیط، فن آوری های عملکردی جدید در راستای بهینه سازی فرودگاه و با تجمع کسب و کارهای هوانوردی در خارج از شهرها و بخصوص در اطراف کریدورهای ارتباطی حمل و نقل توسعه و گسترش خطوط هوایی می توان باعث رونق بخشیدن به چرخه اقتصادی کشور و مقایسه تطبیقی مجتمع فرودگاهی بین المللی جزیره کیش با سایر شهرهای فرودگاهی منطقه موثر خواهد بود.
این متخصص مهمترین شاخص های برترین و زیباترین فرودگاه ایران را شامل؛ دسترسی به فضاهای خارج از فرودگاه، وضعیت زیرساختی خدماتی فرودگاه و وضعیت زیبایی شناسی است. و در ادامه به تحلیل وضعیت سه فرودگاه بین المللی استان هرمزگان یعنی فرودگاه های کیش، قشم و بندرعباس می پردازد.
نتایج بررسی میدانی و مصاحبه با 52 نفر از مسافرینی که با هر سه فرودگاه سفر داشته اند نشان می دهد؛ هدف سفر بیش از 85 درصد مسافرین کاری یا تفریحی بوده است که از این تعداد بیش از 90 درصد از خارج استان هرمزگان به استان سفر داشته اند. تحلیل معیارهای پژوهش در سه فرودگاه با استفاده از آزمون t تک نمونه ای صورت گرفته است. در فرودگاه کیش هر سه معیار دسترسی، زیرساختی-خدماتی و زیبایی شناسی به ترتیب با سطح معناداری 0.000، 0.001 و 0.000 در وضعیت مطلوبی قرار دارد. به عبارت دیگر از این فرودگاه، دسترسی به سایر فضاهای شهری مثل بازار، هتل، دسترسی به حمل و نقل شهری، دسترسی به کافه و رستوران و… مناسب ارزیابی شده است.
و در بعد زیرساختی خدماتی نیز، زیرساخت های فرودگاه مورد بررسی قرار گرفته است که در این بخش نیز سیستم پاسخگویی، رزرو بلیط، زیرساخت های مختلف فرودگاه همچون کافه، رستوران، غذا، نمازخانه و… از دیدگاه مسافرین مناسب ارزیابی شده است.
از دیدگاه زیبایی شناسی نیز فرودگاه کیش در وضعیت مطلوبی قرار دارد و از دیدگاه مسافران کیفیت معماری محیط، تمیز بودن فضا مناسب بودن مبلمان فرودگاه و… در وضعیت مطلوبی قرار داشته است.
در فرودگاه بین المللی بندرعباس معیار دسترسی با 0.000 در وضعیت مطلوبی قرار داشته است؛ در واقع در این فرودگاه نیز مانند فرودگاه کیش مسافرین از دسترسی به فضاهای مختلف شهری و نحوه دسترسی رضایت داشته اند.
بررسی معیار زیرساختی-خدماتی نیز در فرودگاه بندرعباس نشان می دهد که این معیار نیز در فرودگاه با سطح معناداری 0.000 در وضعیت مطلوبی قرار دارد به عبارت دیگر زیرساخت های فرودگاه بندرعباس و خدمات ارائه شده در این فرودگاه از دیدگاه ساکنان مناسب ارزیابی شده اند.
در بعد زیبایی شناسی فرودگاه بندرعباس با سطح معناداری 0.051 در وضعیت مطلوبی قرار ندارد؛ در شاخص های بعد زیبایی شناسی همچون مبلمان به کار رفته در فضا، معماری محیط،تمیز بودن محیط و … نیاز است اصلاحاتی انجام شود.
بررسی معیار دسترسی در فرودگاه قشم نیز نشان می دهد که این فرودگاه با سطح معناداری 0.001 از دیدگاه مسافران در وضعیت مطلوبی قرار دارد و دسترسی مطلوبی به فضاهای مختلف مورد بررسی دارد؛ تحلیل بعد زیرساختی-خدماتی فرودگاه قشم نیز نشان می دهد که این فرودگاه با سطح معناداری 0.000 مورد تایید مسافرین بوده است. و در زمینه زیرساختی و خدماتی کمبودی در فرودگاه وجود ندارد. در بعد زیبایی شناسی فرودگاه قشم از دیدگاه مسافرین با سطح معناداری 0.051 در وضعیت مطلوبی قرار ندارد و نیاز است در این زمینه اصلاحات زیبایی شناسی در معماری محیط صورت پذیرید.
از آنجایی که از دیدگاه مسافرین اولویت مشخصی برای فرودگاه ها وجود دارد؛ در این پژوهش با بهره گیری از آزمون فریدمن یه اولویت بندی فرودگاه ها پرداخته ایم.
نتیجه گیری:
جمع بندی این بخش حاکی از این است که فرودگاه کیش با میانگین رتبه 4.108 در منطقه در اولویت اول در زمینه امکانات و خدمات می باشد؛ فرودگاه بندرعباس با میانگین رتبه 3.742 در رتبه دوم و فرودگاه قشم با میانگین رتبه 3.643در رتبه سوم است.
شاخص های یک فرودگاه خوب وجود امکانات کافی و استاندارد برای مسافران در سالن های فرودگاه، بالا بودن کیفیت پذیرش مسافر و بار مسافران، نحوه برخورد پرسنل و کارکنان فرودگاه با مسافران، راحتی و آسایش مسافران در سالن های فرودگاه، تهویه مناسب و برخورداری از سیستم گرمایشی و سرمایشی مناسب برای فصول مختلف سال و… است.
من تجربه خیلی خوبی از فرودگاه کیش دارم و بنظرم فرودگاه کیش برترین و زیباترین فرودگاه ایران است